Психология на миглите

Козметиката няма да престане любимата ми тема.
След като миналата година преминах пълния курс по квалификация по дермокозметична и естетична психология в Милано, не крия, че отделям още повече внимание на всеки детайл от човешката кожа и нейните придатъци. Моите курсисти ми споделят, че обичат да им разказвам за психологическите аспекти на козметиката.

Едно от основните схващания на психоестетиката и козметиката е констатацията, че буквално откакто човешкият вид съществува, се набляга на едни, докато се минимизират или коренно отстраняват други външни биологични белези.
Реших да посветя днешната статия за един от тези биологични белези, в случая вид окосмяване, на които обаче само се набляга в името на красотата, а именно миглите.
Интересното е, че докато други белези, със смяна на епохи, исторически обстоятелства, тенденции и т.н., често са се променяли от нежелани в желани или обратното, миглите винаги са останали в сферата на „желаните“ характеристики, на които се е наблягало особено от страна на женския пол още от дълбока древност.

Не мога да отрека, че миглите имат наистина впечатляваща способност да помагат в невероятни козметични превъплъщения на човешкото лице. Всъщност, те са характерни за всички бозайници. Срещаме ги, разбира се, не само в живата природа, но и в портретната живопис, анимационните филми, различни илюстрации и дори карикатури.

Често, в този вид илюстрирани герои, миглите са единственият белег, освен, разбира се, прилежащите аксесоари като облекло и т.н., който отличава мъжкия образ от женския. Опитайте например с Мики Маус. Добавете му мигли и ще получите …. Мини Маус. Добавете мигли на Бъгс Бъни и ще получите неговия „дамски“ еквивалент Лола Бъни.

Всъщност миглите чисто физически и биологично не са признак на женственост. Счита се, че една от ролите им е да регулират потока от въздух, който може да изсуши прекалено окото и дължината им се определя пропорционално на размера на клепача, както и варират според вида бозайник, на който принадлежат.

Най-ранните известни опити за подчертаване на миглите датират от 4 000 г. пр. н. е., за което говорят фреските от египетските пирамиди.
Който е гледал филми за древния Египет, вероятно е забелязал, че са гримирани с подчертаване на очите и миглите актьорите, които играят  богати и благородни мъже, жени и деца. Тогава гримът е използван като козметика, в други случаи с религиозна цел,  например за прогонване на злите духове, а се предполага, че е имал и медицински цели.
Докато днес, продукти като спирала, изкуствени мигли, удължители за мигли, серуми за растеж на миглите се рекламират на практика само за жени. Изключение, разбира се, прави специфичният грим за сцена, там нещата са други.
Но е факт, че от един далечен исторически момент, чак до днес, дългите, черни мигли се свързват с женската красота и всичко женско. Докато открием, че дори за един автомобил би могъл безусловно да се заключи, че принадлежи на жена, ако има поставени „мигли“ на фаровете, като същевременно изобщо не е задължително моделът или цветът да са от така наложените „дамски“.

Има изработени много теории защо миглите се считат за привлекателни и естетически приятни. Не на последно място обаче, искам да добавя, че наличието хубави мигли е един от общите признаци на добро здраве.
Ако не сте убедени в този факт, представете си тежко болен човек и какво ви прави впечатление у него, или дори сценичен грим на здрав човек, който трябва да играе роля на болен.

Исторически, освен с красотата, миглите са били свързвани с целомъдрието. Плиний Стари, древен римски учен и историк, автор на „Естествена история“ отбелязва, че ще опадат миглите на жените, ако правят прекалено много секс. Всъщност, донякъде е имал право, предвид че сифилисът, който е венерическо заболяване, наистина води до опадане на миглите.

Факт е, че дългите мигли оптически увеличават окото. През 20 век изучаването на поведенческите навици показва, че новородените на много видове бозайници имат големи очи и чело. Тези черти изглежда, че подбуждат чувства на грижа и покровителство от страна на възрастните индивиди от съответния вид.
За възрастните, които анатомично притежават „бебешки черти“- големи и закръглени очи, високи вежди, малка брадичка, дребен ръст, се твърди че събуждат много повече и по-често топли и добронамерени чувства в останалите възрастни. Т. нар. „baby face“ се свързва с възприятието за конкретната личност за нейната наивност, честност, нежност, топлина и т.н.

Дългите мигли, особено допълнително потъмнените и сгъстените, например със спирала или изкуствени мигли помагат да се подчертае бялото на окото, придружени или не с подходящи тоналности сенки, което отново ни връща към факта, че хубавото бяло стъкловидно тяло на окото е показател за здраве, а също и на младост.
Лимбалният пръстен също е в състояние да бъде подчертан от миглите. Той представлява тъмния пръстен около ириса на окото. Добре изразеният лимбален пръстен също се свързва с привлекателността на лицето, най-вече по еволюционни причини. Хомо сапиенс подсъзнателно търси млади и жизнени индивиди за успешно изпълнение на репродуктивния процес. Лимбалният пръстен е най-изразен при млади индивиди в добро репродуктивно здраве и избледнява както с напредване на възрастта, така и поради здравословни причини, например глаукомата. Въпреки, че е почти невидим при много тъмни очи, той така или иначе бива „забелязан“. Така че всеки индивид, с тези физически характеристики, независимо какво считаме на съзнателно ниво и дали искаме или не, подсъзнателно за нас той е по-привлекателен.

Маркетингът отдавна популяризира на пазара контактни лещи, които могат както да подчертаят лимбалния пръстен, така и оптически да увеличат окото, подсилвайки ефекта „кукленски очи“. Детайлите за красота могат да стигнат дотам, че благодарение на чудесата и достиженията на медицината можете дори да си имплантирате лимбални пръстени от специален силикон, което представлява сложна, прецизна и много спорна процедура.

В живота жените мигат по-бавно и по-рядко от мъжете. Пърхащите мигли, в комбинация с по-бавното движение на клепача, създават по-изразено и привличащо вниманието движение в зоната на окото с всяко мигане, което помага да се привлече вниманието на околните към притежателката им.
Не ми казвайте, че не знаете какво е леко замъглен и мечтателно зареян женски поглед.

Не само подчертаването на очите, но и това на устните като част от лицето са магнит за привлекателност повече при жените, отколкото при мъжете. Казвам го, защото червилото и спиралата за мигли правят едно и също нещо, даже миглите вероятно повече. Те засилват контраста между окото и клепача, както червилото увеличава контраста между устните и прилежащата им зона.
Индикаторите за привлекателност при мъжете са по-скоро веждите и силуетът на челюстта. Наблягането на очите и устните, в смисъл на обема и „количеството“ им отвлича вниманието от по-мъжките характеристики. Анатомично това също е потвърдено – мъжете наистина имат по-широка челюст и по-обемни вежди.

Стремежът към красота, подчертаване на биологичните характеристики и дори свързването им с красиви животински видове вече факт в козметиката и нейните рекламни послания. Достатъчно е съвсем контекстуално да ви представя един сравнително нов продукт на италианската фирма Neve Cosmetics, която продава спирала за мигли с интригуващото и необичайно име „Очи на сърна“.

А вие купихте ли си вече тази спирала?
До нови срещи!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.